Στις 19 Απριλίου τα γραφεία των μεγάλων ευρωπαϊκών πετρελαιοβιομηχανιών έλαβαν μία επιστολή από την κρατική εταιρεία διαχείρισης πετρελαιοαγωγών στη Λευκορωσία, που προκάλεσε σοκ: Το αργό που περνούσε από τη Ρωσία προς Πολωνία, Οκυρανία, Ουγγαρία, Τσεχία και Σλοβακία για να φτάσει στη συνέχεια και στην υπόλοιπη Ευρώπη, μέσω του αγωγού Druzba, μήκους 5.500 χλμ, είχε νοθευθεί. Η νοθευμένη ποσότητα αντιστοιχεί σε εξαγωγές αξίας 2,7 δισ. δολαρίων.
Τις επόμενες δέκα ημέρες πετρελαϊκές και διυλιστήρια ανά την Ευρώπη περιόρισαν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως- ποσότητα, που αντιστοιχεί στο 10% του συνόλου των ευρωπαϊκών εισαγωγών. Η αναταραχή, που προκλήθηκε έστειλε τις τιμές του πετρελαίου πάνω από τα 75 δολάρια, για πρώτη φορά εδώ και έξι μήνες και έπληξε αισθητά την εικόνα της Ρωσίας ως μεγάλου εξαγωγέα σε μία περίοδο εντεινόμενου ανταγωνισμού με τους ανεξάρτητους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.
Καθώς η κρίση εισερχόταν στην 11η ημέρα της την Τρίτη, οι αγοραστές πετρελαίου περίμεναν ακόμη εξηγήσεις από τη Τransneft, την ιδιοκτήτρια του δικτύου, που εξήγαγε το νοθευμένο πετρέλαιο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διαχειρίστρια αγωγών παγκοσμίως και είναι υπεύθυνη για τη διακίνηση 10 εκατ. βαρελιών ημερησίως στη Ρωσία, όπως και για εξαγωγές άνω των 4 εκατ. βαρελιών ημερησίως.
Όσα στελέχη ευρωπαϊκών επιχειρήσεων επιχείρησαν να λάβουν περισσότερες πληροφορίες από την Transneft αδυνατούσαν να έλθουν σε επαφή με κάποιον αρμόδιο, που να λύσει το μυστήριο σχετικά το ποιος φταίει και αρκούνταν στη φημολογία που κυκλοφορούσε. Τελικά ο πρόεδρος της εταιρείας Νικολάι Τόκαρεφ κατά την διάρκεια της συνάντησης του με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν υποστήριξε ότι η νόθευση ήταν σκόπιμη, επισημαίνοντας ότι όλα τα στοιχεία έχουν σταλεί στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας (FSB) της Σαμάρας. Απέφυγε όμως τις λεπτομέρειες.
Δεν είναι η βεβαίως πρώτη περίπτωση νόθευσης πετρελαίου. Ευρωπαίοι και Ασιάτες αγοραστές αμερικανικού πετρελαίου είχαν απορρίψει έναν σημαντικό αριθμό φορτίων από το Τέξας τον τελευταίο χρόνο, επικαλούμενοι την κακλή ποιότητα. Ωστόσο η έκταση του προβλήματος με το πετρέλαιο που περνάει από τον αγωγό της Transneft είναι πρωτοφανής και συνιστά μεγάλη πρόκληση ειδικά για τα διυλιστήρια της Γηραιάς Ηπείρου.
Το πετρέλαιο νοθεύτηκε με οργανικά χλωρίδια, ενώσεις που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία για την ενίσχυση της εξόρυξης από τα κοιτάσματα. Η κρατική πετρελαιοβιομηχανία της Λευκορωσίας ανακοίνωσε ότι δεν περιμένει να λάβει καθαρό πετρέλαιο πριν από τις 4 Μαΐου, ενώ προειδοποίησε ότι ενδεχομένως να χρειαστεί να περάσουν μήνες για να επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς η λειτουργία της.
Έγινε σαμποτάζ;
Προς το παρόν κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι ακριβώς συνέβη. Η έκταση της νοθευμένης ποσότητας (5 εκατ. τόνοι) ωστόσο σημαίνει ότι νοθευμένο πετρέλαιο έπεφτε στον αγωγό επί ημέρες αν όχι επί εβδομάδες.
Ο Τακάρεφ υποστήριξε πως αποδείχθηκε ότι η πηγή είναι ιδιωτική επιχείρηση στην περιοχή της Σαμάρας, η οποία λειτουργεί ως ένας ιδιόμορφος συλλέκτης, δηλαδή συγκεντρώνει το πετρέλαιο των μικρών παραγωγών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, διασφαλίζει την εμπορική ποιότητα αυτού του πετρελαίου, πιστοποιεί την ποιότητα του και εν συνεχεία μεταβιβάζει το πετρέλαιο στο σύστημα των κεντρικών αγωγών πετρελαίου. Ωστόσο σημείωσε πως πρέπει όλοι να περιμένουν τα αποτελέσματα της έρευνας.
Πηγή: Reuters
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου